TEP valitsi vuoden 2023 Suomen ekoauton. Ekoautovalinta on perinteikäs jo 1990-luvulta asti tehty vertailu, jonka tarkoitus on edistää ja tuoda kuluttajien tietoon ympäristöystävällisiä autoja. Alunperin vertailun ja tittelin toimittivat Tuulilasi-lehti, jota avusti Motiva, nykyään TEP tekee vertailun kiristetyin ympäristö- ja luokkavaatimuksin.
Ekoautojen markkinatilanne on ollut erityisen synkeää seurattavaa koko vuoden 2023 ajan. Tavalliset sähköautot ovat kallistuneet tänäkin vuonna. Hintaa on tullut lisää noin 3000 € kaikkiin tavallisiin sähköautoihin, kuten Stellantis-konsernin malleihin. Sen lisäksi esim. Mazda MX-30 malliin tuli 5000 € hinnankorotus, mutta kaikkein eniten kallistui Peugeotin e-2008 malli, jolle tuli jopa 11 000 € hinnankorotus! Tekniikka siinä kyllä päivittyi mutta se ei ole mitenkään riittävä peruste hinnankorotukselle. Syiksi on ilmoitettu mitä moninaisempia: politiikka, komponenttipula ja autovalmistajien kykenemättömyys tosiasiassa valmistaa edullisia sähköautoja järkevillä komponenteilla. Pitäisiköhän politiikkojen jo herätä, kun kohtuuhintaisen sähköauton valmistus ei millään onnistu?
Metaaniautojen maahantuonti lopetettiin vuonna 2023 kokonaan, mikä on todellinen vääryys ja poliittinen skandaali liikenteen ympäristötavotteiden osalta. Sen lisäksi joitain automalleja oli poistunut tavallisten autojen listoilta yhtä nopeasti kuin ne olivat sinne tulleetkin, esim. Maxuksen akkusähköinen tila-auto, joten ekoautojen valikoima alkaa kohta näyttää todella puutteelliselta sen kulta-ajan jälkeen, mitä vielä 3 vuotta sitten oli.
Yleisvaatimukset vuoden ekoautolle 2023 olivat seuraavat:
– M1-ajoneuvo eli B-ajokortilla ajettava henkilöauto
– Tehdasvalmisteinen, vuoden 2023 aikana merkkimaahantuotu: mallin piti olla toimituksissa
joulukuuhun 2023 mennessä.
– tyyppikatsastettu AFV:nä (vaihtoehtoisten käyttövoimien ajoneuvo), eli muut paitsi tavanomaiset
käyttövoimat (monofuel-bensiini ja monofuel-diesel)
Ympäristövaatimukset olivat seuraavat:
– Primäärienergia: kyky 100 % uusiutuvan energian käyttöön
– Sekundäärienergia: puhtaiden käyttövoimien auto = EU:n puhtaiden käyttövoimien
tankkausinfrastruktuuridirektiivin 2014/94/EU kohteet eli sähkön, vedyn tai metaanin tankkauskyky
– raakaöljyriippumattomuus: pystyy kulkemaan ilman raakaöljypolttoaineita, mutta saa kulkea myös
niillä
– puhtaan käyttövoiman toimintamatka pidempi kuin likaisen käyttövoiman toimintamatka
– vain tavallisten autojen luokkien (A, B, C, D, M, J) edustajat
– moottoriteho 100 kW, virhemarginaali on 200 hv (147 kW) asti
Vuoden 2023 ekoautoksi TEP valitsi Škoda Scala G-TEC:n. Se edustaa lähestulkoon ihanteellista ympäristöautoa, siinä on riittävä järkeväntehoinen moottori, järkevä hankintahinta ja kokoluokaltaan se on C-segmenttiä, eli ostetuinta auton kokoluokkaa Suomessa. Sen toimintamatka on seka-ajossa 330 km ja maantiellä 400 km biokaasulla niin kesä- kuin talvikelillä. Tankkausaika on noin 2 minuuttia.
Muut luokkavoittajat:
A-segmentti:
VW e-UP! (ollut toimituksissa vuonna 2023, maahantuonti lopetettu loppuvuodesta kokonaan)
B-segmentti:
Seat Ibiza TGI (Ollut tilattavissa ja maahantuojan varastossa vielä vuonna 2023)
D-segmentti:
Škoda Octavia G-TEC (Ollut tilattavissa vielä kesällä 2023)
J-Segmentti:
Seat Arona TGI (ollut tilattavissa ja maahantuojan varastossa vielä 2023)