Online kasino ilman talletusbonusta täydellinen luettelo 2023

  1. Pelaa Deadwood Kolikkopeliä: Nykyiset pelaajat voivat hyödyntää monia erilaisia viikoittaisia bonuksia Liberty Slots on tarjolla
  2. Caishen S Gold Peliarvostelu Rtp Ja Strategia - Book of Aztec-kolikkopeli on yksi tämän hetken suosituimmista onnenpeleistä, lähinnä hauskan ja helpon pelin vuoksi, jonka ymmärrät, kun pelaat Book of Aztec-demoa.
  3. Treasure Island Peliarvostelu Rtp Ja Strategia: Peli on tehokas suunnittelu.

Mobiili blackjack nettikasinopelit 2023

Kierrätysvapaat Ilmaiskierrokset Talletuksella
Gods of Giza-Enhanced ei ole poikkeus.
Arvostelu Jefe Casino Kotiutus
Jotkut online blackjack live jälleenmyyjät tarjoavat rajaton bet behinds.
Palautusnumerot voivat vaihdella merkittävästi, jos pelaat esimerkiksi lyhyillä sessioilla.

Casino arvan lisäarvonnan voittajat

Skrill Casino Free Spins No Deposit Bonus
Miksi myydä matto useita satoja dukaatteja, kun tuhat potentiaalista ostajaa voisi löytää osa yksi dukaatti kukin mahdollisuus voittaa se
Arvostelu Jellybean Casino Kotiutus
Hänen kaikkien aikojen suurimmat rahansa tulivat kuitenkin Triton Pokerin Super High Roller-sarjassa vuonna 2023.
Suomalaiset Kasinot Ilman Rekisteröintiä

Vuonna 2021 ekoautovalikoima koki paljon positiivisia muutoksia niin metaani- kuin sähköautoihin. Vedynkin osalta saatiin positiivisia uutisia. Autovalikoimassa tapahtui myös huonoja muutoksia, etenkin pienten autojen osalta.

Metaaniautojen osalta paluun teki Seat Leon luukkuperä- ja farmarimalleina, samaten kansanauto Volkswagen (VW) Golf, jossa luukkuperäisessä mallissa on 1400 kg vetokyky, mutta harmillisesti farmarimallissa ei. VW Golfin farmarimallin tavaratilan koko on puolestaan jämerät 611 litraa, joten erityisestä autosta on kuitenkin kyse.  Vain yli 30 000 € hinta rajoittaa, että Golf TGI ei voi voittaa ekoautovalintaa. Auto on yksinkertaisesti liian kalliiksi hinnoiteltu, kun edellisvuoden voittajan Skoda Octavia G-TECin saa hintaan 28 000 € ja se on luokkaa isompi auto. Joku voi kuitenkin mieltyä tähän uuteen Golfin korimalliin, joten Golfin suhteen otetaan nämä uudet metaanimallit avosylin vastaan.

Sähköautojen osalta uusien mallien vyörytys jatkui suorastaan aggressiivisesti vuoden 2020 tapaan.  Uusia ekoautomalleja sähköautoista, jotka läpäisivät kriteerit etenkin moottoritehon osalta, oli yhteensä 11 kappaletta. Fiat 500:n osalta pitää vielä mainita, että sitä saa lisämaksusta myös avomallina ja erikoisena 3+1 ovisena mallina. Ekoautovertailussa on Fiat 500:n halvin peruskorimalli kahdella eri akkuvaihtoehdolla. Yhteensä ympäristökelpoisia sähköautoja on 30 eri mallia saatavilla, joten voitaneen sanoa, että eletään sähköautoilun uutta kulta-aikaa.

Vedyn osalta puolestaan varmistettu uutinen on jo Toyotan halu rakentaa vedyn tankkausasemia Suomeen, joten silläkin saralla asiat etenevät. Sen lisäksi Toyotalla on halu tuoda markkinoille polttomoottorinen vetyä käyttävä hybridiauto vuonna 2025. Tämä tulee Priuksen muodossa, ja auto olisi siis vetyhybridi, koska autossa on iso ajoakku ja myös sähkön latausmahdollisuus tehden siitä ihanteellisen ekoauton. Tällöin kaupungissa kuljettaisiin puhtaasti uusiutuvalla sähköllä, ja kaupunkien väliset siirtymät puhtaasti vedyllä. Vedyn pitää toki olla tuotettuna puhtaasti, esim. tuulisähköllä tai aurinkosähköllä.  Fossiilipolttoaineista erotetun vedyn käyttö ei edistäisi siirtymistä pois fossiilisista polttoaineista.

Mitä tulee autovalikoiman sisäisiin muutoksiin, niin siellä tapahtui taas erikoisia asioita. EU:n sähköautoja tukevan politiikan takia vuoden ekoauton 2015 Seat Mii Ecofuelin (A-segmentin kaupunkiauto) valmistus lopetettiin parisen vuotta sitten ja sen korvasi sähkömalli Seat Mii electric, jolla on 4000 € suurempi hinta, mutta selvästi pienempi ajomatka, 190 km verrattuna 330 km:iin. Nyt valikoimasta on poistunut myös Seat Mii electric. Samasta autoluokasta saa sentään sisarauto VW E-up!:in, joka on tosin 1000 € kalliimpi. Aiemmin A-segmentin ekoauton sai 14 521 € hintaan, mutta nyt sellaisen saa halvimmillaan 20 990 eurolla.  Tämä on käytännössä muuttanut A-segmentin valikoiman kannattamattomiksi ja ylikalliiksi autoiksi. Tämä on liikennepolitiikan epäonnistumista EU:ssa.

Tällä hetkellä edullisin ekoauto on metaanikäyttöinen Seat Ibiza TGI. Se edustaa isompaa B-segmenttiä ja sen hinta on 19 381 € ollen halvempi kuin edellä mainitut sähkökäyttöiset A-segmentin kaupunkiautot. Pientä autoa harkitseville se on parempi vaihtoehto 330 km ajomatkallaan. Se soveltuu myös kaupunkien väliseen liikkumiseen mainiosti mihin A-segmentin autoja ei ole varsinaisesti luokiteltu.

Sähköautovalikoima

Sähköautoja tuli siis runsaasti lisää. Uutuutena, mitä jo viime vuonna mainostettiin hintoineen, mutta kuitenkin tuotanto alkaa vasta vuoden 2022 keväänä, on Peugeotin e-Rifter tila-auto. Se olisi voittanut ekoautotittelin, jos se olisi ollut saatavilla vuonna 2021.

Sähköautovalikoimasta merkille pantavaa on modernin aikakauden pioneeri sähköautoilun saralla: Nissan Leaf. Sen 40 kWh akustollista ekoautoversiota saa hintaan 25 213 € mikä tekee siitä likipitäen samanhintaisen kuin tavalliset C-segmentin polttomoottoriautot. Valitettavasti vain ominaisuuksiltaan Nissan Leaf demonstroi lähinnä sähköautoilun huonoja puolia, esim. toimintamatka on vain 220 km ja vetokykyä ei ole. Varsin monelle uutta ympäristöystävällistä autoa kaipaavalle se olisi kuitenkin ihan varteenotettava vaihtoehto.

Valitettavasti muutoin merkille pantavia sähköautoja ei oikein olekaan, edes näistä uusista tämän vuoden julkaisuista, vaikka niitä uusia todellakin tuli peräti 11 kappaletta lisää.  Ne ovat joko hyvät tilat ja kuljetuskyvyt tarjoavia, kuten Skoda Enyaq, mutta maksavat yli 42 000€, tai täysin ylimainostettuja mutta kehnot käyttöominaisuudet tarjoavia, kuten Volkswagenin ID.3. Tämä Volkswagenin uusi ID.3 tarjoaa kyllä hyvän ajomatkan (350km), mutta painaa peräti 1812 kg ja maksaa C-segmentin kansanautona yli 37 000€ tarjoten polttomoottorillisen Golfin kuljetuskyvyt ja vetokykyä ei laisinkaan. Golfin metaanimallilla voi kuitenkin vetää 1400 kg perävaunua, joten parempi valinta on Golf TGI.

Kansansähköautoa ei siis vieläkään tullut, ja lähimmäksi siihen pääsee sähköautoilun pioneeri Nissan Leaf omine puutteineen. Polttomoottorilliset fossiilienergiaa käyttävät C-segmentin autot kuitenkin maksavat lähtöhinnaltaan 19 990 €, kuten KIA Ceed, ja sellaisella autolla voi vetääkin 1000 kg perävaunua, joten pitkä tie on vielä sähköautoilla edessä, jotta ne olisivat koko kansan autoja.

Vuoden ekoauto 2021

Vuoden ekoauton valinnassa tärkeintä ei ole voittajan valinta vaan lista ekoautoista. Kaikki listan ehdokkaat ovat ekoautoja itsessään ja täyttäneet tiukat kriteerit päästäkseen ehdokkaaksi. Jokainen ekoauto on erittäin suositeltava ostos, jopa se listan huonoimminkin sijoittunut.

Vertailua varten on laadittu suhteellinen pisteytystaulukko, joka on työkalu vuoden ekoauton valinnassa. Lopputuloksista ei suoraan valita eniten pisteitä saanutta, vaan punnitaan vielä jokainen ehdokas erikseen ja sen ekoautokelpoisuutta sekä yleistä järkevyyttä. Lisäksi mietitään minkälaisen viestin haluamme antaa kuluttajille ja päättäjille.

Eniten pisteitä sai jälleen Skoda Octavia G-TEC, eikä sille löydy haastajaa ihan heti. Octavia on ekoautotittelin jo saanut, joten seuraavaksi listalla sijoittuu punnittavaksi Peugeotin e-Rifter, mutta sitä ei sitten ollutkaan saatavilla.

Seuraavana listalla ovat ylihintaiset C-segmentin metaaniautot VW Golf mk8 ja Audi A3 G-Tron. Niissä on hyvä vetokyky, mutta ne ovat ylihintaisia isompaan D-segmentin Skoda Octavian kaasumalliin verrattuna. Luokkavoiton voi siis suoda Golfille, mutta ekoautovalinnaksi se ei sovi. Valinta vuoden ekoautoksi vaatii auton olevan kaikkinaisesti erinomainen ja tasapainoinen, eikä varsinkaan kalliimpi kuin isompi auto.

Näiden jälkeen pisteytettynä ehdokkaana tuleekin Seat Ibiza TGI, mistä on vaikea löytää kritiikkiä. Se on Suomen halvin ekoauto, omaa pienimmän moottoritehon ja pienimmän omamassan 5-paikkaisista autoista, eli ympäristövaikutukset ovat erityisen pienet.  Kaikki eivät myöskään tarvitse peräkärryä ja paljoa tilaa, niitä tarvitseville on sitten yleiskilpailun voittaja Octavia G-TEC.

Autojen ominaisuudet ja pisteytys on esitetty liitteessä Ekoauto 2021 pisteytys.

Suomen ekoauto vuosimallia 2021 on Seat Ibiza TGI. Se on Suomen edullisin ekoauto.

Vuoden Ekoauto 2021 (ja B-luokan voittaja): Seat Leon TGI. Ajomatka biokaasulla 330km. Hinta 19 381€

 

Muut luokkavoittajat:

A-luokka:

Voittajaa ei valittu ehdokkaiden ollessa kelpaamattomia ja B-segmentin parhaan ollessa parempi valinta kuin A-segmentin paras ympäristöpisteiltään ja -arvoiltaan.

C-luokka: Volkswagen Golf mk8 TGI

 

D-luokka: Skoda Octavia G-TEC

 

J-luokka, korotetun jousituksen autot: Seat Arona TGI

 

M-luokka, tila-autot: Maxus Euniq 5 sähköauto, 7 paikkaa (luokkansa ainoa edustaja)

Liitteet