Tekniikka elämää palvelemaan ry valitsee nyt kuudennen kerran Suomen vuoden ekoauton. Tällä kertaa valinta olikin kuluneen vuoden ja tapahtumien johdosta erityisen mielenkiintoinen. Uusia pieniakkuisia sähköautoja tuli markkinoille lukuisia ja metaaniautojenkin markkina osoitti selkeää kehitystä ylöspäin: niistä esimerkkinä mm. Škoda Scalan ja Škoda Kamiq:n kaasumallit.
Vuonna 2021 kaasuautojen valikoimiin palaavat myös Seat Leon TGI ja VW Golf TGI uudella korimallillaan, joten ympäristöautoilun mahdollisuudet tulevat vain paranemaan niin sähkö- kuin kaasuautojen osalta. Tärkeintä on kuitenkin korostaa, että tärkein asia on itse autovalikoima ja kuluttajan mahdollisuudet valita itselleen sopiva ekoauto fossiiliauton sijaan.
Vedyn osalta pinnan alla kuplii runsaasti, ja esim. Saksassa on jo olemassa koko maan kattava vedyn tankkausverkosto. Siitä tulevat hyötymään vetykäyttöiset tavarakuljetukset, taksi- ja henkilöliikenne. Suomessa ei ole vielä yhtään vedyn tankkausasemaa.
Autoteollisuutta ravisteli myös koko maailman taloudellinen ja poliittinen tilanne. Fossiiliautojen myynti laski, mutta puhtaiden käyttövoimien autojen myynnit joko pysyivät samoina tai kasvoivat.
Vuoden 2020 ekoautovalinnan kriteereitä on osaltaan tiukennettu, osaltaan höllennetty. Uutena pisteytettävänä kohtana on vetokyky, joka on autoa hankittaessa tärkeä käyttökelpoisuutta kuvaava mittari. Kiihtyvyyden ala-arvosta (0-100 km/h 8 sek. tai yli) on puolestaan luovuttu, koska tehon maksimiyläraja virhemarginaaleineen on 200 hevosvoimaa, mikä yksinään määrittää kaikki mukana olevat autot suorituskyvyltään ja olemukseltaan ympäristöystävällisyyttä painottaviksi. Se myös parantaa sähköautojen asemia ja esilletuontia vertailussa, koska tällöin joku voi ihastua sähköauton pirteään ajettavuuteen ja ostaa sellaisen fosiiliauton sijasta.
Yleisvaatimukset vuoden ekoautolle 2020 olivat seuraavat:
- M1-ajoneuvo eli B-ajokortilla ajettava henkilöauto
- tehdasvalmisteinen, vuoden 2020 aikana merkkimaahantuotu: mallin pitää olla toimituksissa joulukuuhun 2020 mennessä.
- tyyppikatsastettu AFV:nä (vaihtoehtoisten käyttövoimien ajoneuvo), eli muut paitsi tavanomaiset käyttövoimat (monofuel-bensiini ja monofuel-diesel)
Ympäristövaatimukset olivat seuraavat:
- primäärienergia: kyky 100 % uusiutuvan energian käyttöön
- sekundäärienergia: puhtaiden käyttövoimien auto = EU:n puhtaiden käyttövoimien tankkausinfrastruktuuridirektiivin 2014/94/EU kohteet eli sähkön, vedyn tai metaanin tankkauskyky
- raakaöljyriippumattomuus: pystyy kulkemaan ilman raakaöljypolttoaineita, mutta saa kulkea myös niillä
- puhtaan käyttövoiman toimintamatka pidempi kuin likaisen käyttövoiman toimintamatka
- vain tavallisten autojen luokkien (A, B, C, D, M, J) edustajat
- moottoriteho 100kW, virhemarginaali on 200 hv (147 kW) asti.
Kriteerit täytti 31 mallia edustaen kahta teknologiaa:
- MGV (Methane Gas Vehicle) eli kaasuauto, metaaniauto
- BEV (Battery Electric Vehicle) eli akkusähköauto, täyssähköauto
Ekoautojen valinnassa vertailtiin seuraavia ominaisuuksia, jotka kattavat auton ympäristöarvot ja käyttöominaisuudet:
1. Ajomatka kilometreinä. Ajoneuvon puhtaan käyttövoiman toimintamatka tieteellisin perustein, joka vastaa mahdollisimman tarkasti käytäntöä. Sähköajoneuvoilla on käytetty EV-database.orgin tarjoamaa real range -arvoa, jossa ajomatka on laskettu keskiarvona -10°C:n ajomatkan ja +23°C:n ajomatkan välillä. Kaasuajoneuvoilla on kaasusäiliöiden koko jaettu WLTP-keskiarvokulutuksella. Toimintamatkalla on iso merkitys auton käyttöominaisuuksiin. (Suurempi arvo on parempi.)
2. Paino kilogrammoina. Kuvaa ajoneuvon luonnonvarojen kulutusta. Mitä suurempi paino, sitä enemmän raakamateriaalia on jouduttu ajoneuvon valmistamiseen käyttämään. Omamassan suuruus tiivistää myös hyvin ajoneuvojen valmistuksenaikaisia päästöjä ja -energiankulutuksia havainnollisella tavalla. (Pienempi arvo on parempi.)
3. Hankintahinta euroina. Tavalliselle kuluttajalle kaikkein tärkein kriteeri auton oston suhteen on auton hankintahinta. Lähteenä lukuisat kuluttajatutkimukset, esim. Traficom. (Pienempi arvo on parempi.)
4. Teho kilowatteina. Suurin sallittu teho on 100 kW. Perusteena allle 100 kW tehoille ovat kuorma-autot, joissa 100 kW moottori on hyvin riittänyt aina 8 tonnin kokonaismassan ajoneuvoille asti. Myös pakettiautot ovat 100 kW moottoreilla varustettuja lukuun ottamatta joitakin erikoismalleja. Sen lisäksi eniten myydyt henkilöautot tavalliseen käyttöön toimitetaan n. 100 kW moottoreilla. 100 kW tehorajassa on virhemarginaalia 147kw (200hp) asti, joten ehdokkaita mahtuu runsaasti mukaan. (Pienempi arvo on parempi.)
5. Henkilökuljetuskapasiteetti. Istumapaikkamäärä kertoo suoraan auton käyttökelpoisuuden ihmisten kuljetuksiin. Vaihteluväli oli kahdesta istuinpaikasta seitsemään. (Suurempi arvo on parempi.)
6. Tavaratilan tilavuus litroina. Ajoneuvon kuljetuskykyä havainnollistava mittari. (Suurempi arvo on parempi.)
7. Tavaratilan maksimitilavuus penkit kaadettuina. (Suurempi arvo on parempi.)
8. Ajoneuvon kuljetuskapasiteetti kilogrammoina. Ajoneuvon kantavuutta kuvaava mittari, joka on saatu kokonaismassan ja omamassan erotuksena. Liittyy kuljetuskykyyn ja auton käyttöominaisuuksiin. (Suurempi arvo on parempi.)
9. Vetokyky kilogrammoina. Suurin jarrullisen perävaunun paino, jota auto voi vetää. (Suurempi arvo on parempi.)
Pisteytys laskettiin seuraavasti:
- ominaisuuden paras arvo sai 100 pistettä
- ominaisuuden huonoin arvo sai 0 pistettä
- muiden kuin parhaan ja huonoimman pisteet prosentteina suhteessa parhaaseen arvoon kunkin ominaisuuden vaihteluvälillä
- eniten pisteitä kerännyt auto voittaa yleiskilpailun ja tulee valituksi vuoden ekoautoksi. Erikseen palkitaan myös kunkin autoluokan paras pisteiden perusteella
Autojen ominaisuudet ja pisteytys on esitetty liitteessä Ekoauto 2020 pisteytys.
Škoda Octavia G-TEC saa yleiskilpailusta eniten pisteitä.
Vuoden ekoauto 2020 on Škoda Octavia G-TEC
Vuoden 2020 ekoautoksi valittiin D-luokan Škoda Octavia G-TEC, joka voitti yleiskilpailun. Sen ajomatka kaasulla on 460 km. Siitä on juuri julkaistu uusi korimalli.
Muut luokkavoittajat:
A-luokka: Seat Mii Electric (BEV)
B-luokka: Seat Ibiza TGI (MGV)
C-luokka: Audi A3 G-Tron (MGV)
J-luokka: Seat Arona TGI (MGV)
M-luokka: Nissan E-NV200, 5-paikkainen versio (BEV)