Tekniikka elämää palvelemaan ry on valinnut viidennen kerran Suomen vuoden ekoauton. Vuoden 2019 ekoautoksi valittiin D-luokan Škoda Octavia Combi G-Tec.
Ekoauton valinnan yhteydessä on luettelo (Ekoautoinventaario 2019) eri automalleista eri autoluokissa, jotka kaikki ovat oikein käytettynä alhaisia ympäristövaikutuksiltaan. Minkä tahansa luettelon auton valinta perinteisen diesel-/bensiinikäyttöisen auton sijaan on ekoteko, joten lista on periaatteessa tärkeämpi kuin yhden mallin valinta vuoden ekoautoksi. Tälläiset ekoteot auttavat myös saavuttamaan hallituksen asettama tavoite puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä.

Suomen ekoauton 2019 valinnan osanottokriteerit ovat lähtökohtaisesti samat kuin vuosien 2017 ja 2018 valinnoissa. Uusina kriteereinä on WLTP-mittauksen vaatimus ja kiihtyvyyden alaraja. Uutena mukaan otettuna autoluokkana on J, maastoautot, rajoittuen kaupunkimaastureihin.

Yleisvaatimukset

  • M1-ajoneuvo eli B-ajokortilla ajettava henkilöauto
  • Tehdasvalmisteinen, vuoden 2019 aikana merkkimaahantuotu: fyysisesti maahantuotu (eli pelkästään ennakkotilattavat eivät mukana)
  • Tyyppikatsastettu AFV:nä (vaihtoehtoisten käyttövoimien ajoneuvo) eli muut paitsi tavanomaiset käyttövoimat (monofuel-bensiini ja monofuel-diesel)

Ympäristövaatimukset

  • Primäärienergia: Kyky 100 % uusiutuvan energian käyttöön
  • Sekundäärienergia: Puhtaiden käyttövoimien auto = EU:n puhtaiden käyttövoimien tankkausinfrastruktuuridirektiivin 2014/94/EU kohteet eli sähkön, vedyn tai metaanin tankkauskyky
  • Raakaöljyriippumattomuus: pystyy kulkemaan ilman raakaöljypolttoaineita, mutta saa kulkea myös niillä
  • Puhtaan käyttövoiman toimintamatka pidempi kuin likaisen käyttövoiman toimintamatka
  • Vain tavallisten autojen luokkien (A, B, C, D, M, J) edustajat
  • Moottoriteho alle 200 hv (147 kW)
  • Kiihtyvyys 0->100 km/h vähintään 8 sekuntia

Kriteerit täytti 37 mallia (ks. liitteenä oleva inventaario) edustaen kahta teknologiaa:

  • MGV (Methane Gas Vehicle) eli kaasuauto
  • BEV (Battery Electric Vehicle) eli täyssähköauto

Korostaaksemme ekoautojen monipuolisuutta vuoden 2019 ekoauton valintaan otettiin edustajat vain niistä autoluokista, joista ei ole aiemmin valittu vuoden ekoautoa. Luokkien A, C ja M edustajia ei siis ole mukana, vaan valinta tehtiin luokkien B, D ja J yhdeksän (9) automallin välillä. Valinta tehtiin kevennetyllä menetelmällä, koska uuden WLTP-standardin käyttöönotto on edelleen kesken. Ekoauton valinnassa vertailtiin seuraavia ominaisuuksia:

  1. Hankintahinta (alin paras)
  2. Henkilökuljetuskapasiteetti (istuinten lukumäärä, suurin paras)
  3. Tavaratilan tilavuus (suurin paras)
  4. Kuljetuskapasiteetti (suurin paras)
  5. Moottoriteho (alin paras)
  6. Auton massa tyhjänä (alin paras)
  7. Toimintamatka puhtaalla käyttövoimalla (suurin paras)

Pisteytys laskettiin seuraavasti:

  • Ominaisuuden paras arvo 0 pistettä
  • Ominaisuuden huonoin arvo 100 pistettä
  • Muiden kuin parhaan ja huonoimman pisteet prosentteina suhteessa parhaaseen arvoon kunkin ominaisuuden vaihteluvälillä
Paremmuusjärjestys alimmasta yhteispistemäärästä korkeimpaan, (tasatilanteessa on sijoitettu paremmaksi malli, joka on parempi useammassa ominaisuudessa):
Sija Malli Luokka 1 2 3 4 5 6 7 Yht.
1.  Škoda Octavia Combi G-Tec D 33 0 0 3 49 34 0 119
2.  SEAT Ibiza TGI B 0 0 75 41 0 0 25 141
3. Volkswagen Polo TGI B 10 0 81 65 0 5 20 181
4.  SEAT Arona TGI J 11 0 62 68 0 13 27 181
5. Renault Zoe R90 B 57 0 54 60 3 76 67 317
6. Renault Zoe R110 B 64 0 54 70 24 81 69 362
7.  Audi A5 Sportback g-tron D 100 50 57 0 100 100 20 427
8. Kia Soul EV J 63 0 100 87 25 82 100 457
9. BMW i3 120 B 79 100 71 100 100 22 76 548

Vuoden 2019 ekoautoksi valittiin D-luokan Škoda Octavia Combi G-Tec. B-luokan paras on SEAT Ibiza TGI ja J-luokan SEAT Arona TGI.

Lisäksi erityismaininnan ansaitsee D-luokan Audi A5 Sportback g-tron. Se on ekoauto, joka soveltuu edustusautotehtäviin esimerkiksi ministerien, kansanedustajien ja kunnanjohtajien virka-autoksi. Audi ansaitsee kunniamaininnan autonvalmistajana myös kehittämänsä tuulimetaanin vuoksi. Tuulimetaani tuotetaan metanoimalla tuulisähkön avulla tuotettu vety biokaasulaitoksen sivutuotteena saatavan hiilidioksidin avulla metaaniksi. Hallitus ja muu julkinen sektori voisivat näyttää konkreettisella tavalla kuluttajille esimerkkiä ilmastonmuutoksen torjumisessa valitsemalla ekoauton virka-autoksi.

Liitteet