TEP valitsi 9.3.2018 neljännen kerran Suomen vuoden ekoauton. Vuoden 2018 valintaa viivästytti uuden WLTP-standardin käyttöönottoprosessin 1.9.2018 käynnistynyt vaihe, joka aiheutti ja edelleen aiheuttaa runsaasti muutoksia, viiveitä ja epävarmuuksia EU:n ja siten Suomen henkilöautomarkkinoilla. Monien automallien valmistus loppui vuonna 2018 pysyvästi tai tilapäisesti valmistajien samanaikaisen malliuudistuksen vuoksi, josta seurasi pitkiä poissaoloja markkinoilta (0,5 – 1 vuotta). Monilla muilla (siis ei uudistettavilla) malleilla oli myös varsin pitkiä (0,5 – 2 kuukautta) poissaoloja markkinoilta johtuen pitkäksi venyneistä jonoista WLTP-mittauskeskuksissa. Lisäksi monet valmistajat eivät julkaisseet WLTP-tuloksia (koska se on vapaaehtoista).

Suomen ekoauton 2018 valinnan osanottokriteerit olivat lähtökohtaisesti samat kuin vuoden 2017 valinnan:

Yleisvaatimukset

  • M1-ajoneuvo eli B-ajokortilla ajettava henkilöauto
  • Tehdasvalmisteinen, vuoden 2018 aikana merkkimaahantuotu: fyysisesti maahantuotu (eli pelkästään ennakkotilattavat eivät mukana)
  • Tyyppikatsastettu AFV:nä (vaihtoehtoisten käyttövoimien ajoneuvo) eli muut paitsi tavanomaiset käyttövoimat (monofuel-bensiini ja monofuel-diesel)

Ympäristövaatimukset

  • Primäärienergia: Kyky 100 % uusiutuvan energian käyttöön
  • Sekundäärienergia: Puhtaiden käyttövoimien auto = EU:n puhtaiden käyttövoimien tankkausinfrastruktuuridirektiivin 2014/94/EU kohteet eli sähkön, vedyn tai metaanin tankkauskyky
  • Raakaöljyriippumattomuus: pystyy kulkemaan ilman raakaöljypolttoaineita, mutta saa kulkea myös niillä
  • Puhtaan käyttövoiman toimintamatka pidempi kuin likaisen käyttövoiman toimintamatka
  • Vain tavallisten autojen luokkien (A, B, C, D, M) edustajat
  • Moottoriteho alle 200 hv (147 kW)

Kriteerit täytti 31 mallia edustaen 3 teknologiaa.

Ekoauton valintaprosessi jatkui inventaarion jälkeen valitsemalla kustakin teknologiaryhmästä yksi edustaja loppukilpailuun, jos vuoden ekoautoksi sopivia löytyy:

  • PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle): Kandidaatteja ei ole, koska molempien ekoautokelpoisten PHEV-autojen (BMW i3 REX ja BMW i3s REX) valmistus lopetettiin pysyvästi.
  • MGV (Methane Gas Vehicle): Kandidaatteja 10 mallia, jotka säilyivät markkinoilla vuoden loppuun saakka (alle puolet vuoden 2018 MGV-mallistosta), kaikki kvasimonofuel-malleja.
  • BEV (Battery Electric Vehicle): Kandidaatteja ei ole, koska BEV-autot eivät ole kypsää teknologiaa ajoneuvoluokassa M1, koska ne eivät kykene korvaamaan bensiini- ja dieselautoja.

Kymmestä kaasuautokandidaatista valittiin WLTP-päästöiltään paras eli alhaisin päästöarvo. Näin voittajaksi valittiin Škoda Citigo G-Tec 3D (3-ovinen):

  • Energiatehokkuus: MGV-autoista alin piipunpään WLTP-CO2-arvo: 101 g/km
  • Piipunpään kasvihuonekaasupäästöt: YK:n ilmastosopimuksen säännön mukainen CO2-arvo biokaasulla alin mahdollinen: 0 g/km
  • Elinkaaren kasvihuonekaasupäästövähennys (gCO2eqv) JRC:n ja EU:n vuoden 2018 UE-direktiivin mukaisesti bensiiniin verrattuna enimmillään suurin mahdollinen: -200 %
  • Kaikista 31 automallista halvin: 15.213 €
  • Kaikista 31 automallista alin massa: 956 kg
  • Kaikista 31 automallista jaettu alin moottoriteho: 50 kW
  • Kaikista 31 automallista jaettu hitain kiihtyvyys: 0-100 km/h 16,3 s

Muut ekoautovalinnan automallit lötyvät liitteen diasta 14 ja kärkikymmenikön vertailun diasta 18.

Liitteet